سیاست غلط قیمت ارز را بالا برد/دولت دخالت نکند ارز به تعادل میرسد

به نقل از سایت اقتصاد ایران  :

حسین سلاح ورزی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مکانیسم قیمت گذاری ارز یک روش محاسباتی مشخص و معین در اقتصاد دارد که هر کشوری و در هر مقطعی می تواند ارزش ارز را تعیین کند، به اتفاقات شش ماه گذشته کشور در حوزه اقتصاد اشاره کرد و گفت: ارزش و قیمت واقعی ارز ۳۶۰۰ و ۴۲۰۰ تومان نبود و به خاطر مصنوعی نگه داشتن و فشرده کردن فنر کنترل قیمت ارز بود اما بالاخره این فنر در رفت.

مجموعه ای از مسائل روانی، داخلی و خارجی قیمت ارز را بالا برد

وی با بیان اینکه ارزش ارز و دلار ۱۸ هزار و ۱۹ هزار نبوده و همه کارشناسان این موضوع را اذعان دارند، تصریح کرد: دلیل جهش ناگهانی قیمت ارز این بود که فنر فشرده شده ارز در رفت؛ سیاست های غلط ارزی که در بهار امسال بانک مرکزی و دولت اتخاذ کرد و سیاست تک نرخی کردن ارز و قاچاق اعلام کردن آن و اعلام اینکه برای همه کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می گیرد، سیاست های غلطی بود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: تقاضای ارز به صورت فزاینده اضافه شد و امکان تامین برای آن ها نبود؛ مجموعه ای از مسائل روانی و داخلی و خارجی مزید بر علت بود و بر اساس مجموعه پارامترهایی که بخشی از آن غیراقتصادی و بخشی ناشی از سوء تدبیری بود ارز به صورت لجام گسیخته بالا رفت.

به همان شکل که قیمت ارز به صورت غیرمنطقی بالا رفت، پیش بینی می شد در یک مقطعی شروع به نزول کند

سلاح ورزی یادآور شد: البته به همان شکل که قیمت ارز به صورت غیرمنطقی بالا رفت، پیش بینی می شد در یک مقطعی شروع به نزول کند و برسد به جایی که قیمت تعادلی بر اساس مکانیسم بازار باشد.

وی با بیان اینکه البته در کشور هم ذخایر ارزی مناسبی داریم هم درآمد های ارزی علی رغم تحریم های آمریکا از بین نرفته و تنها ممکن است قدری کاهش یافته باشد، تصریح کرد: بازار ثانویه تا حدودی در کاهش قیمت ارز تاثیر داشت.

دولت باید دنبال مدیریت ارز به صورت شناور باشد

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه رفتارها و تصمیمات منطقی سیاست گذار که شروع کرد به از بین بردن رانت، توجه کردن به مکانیسم بازار و عرضه و تقاضا علائم خوبی را به بازار داد و در نهایت هم بالاخره این جو روانی که به وجود آمده بود از بین رفت و کنترل قیمت یک مقداری جهت معکوس پیدا کرد، افزود: در این شرایط دلارهای خانگی که به منظور حفظ قدرت خرید بود شروع به عرضه در بازار کردند.

سلاح ورزی خاطرنشان کرد: باتوجه به این موضوع که ارزش واقعی و منطقی دلار و ارز در یک محدوده مشخصی است که قابل محاسبه است و از یک طرف نیاز واقعی کشور هم به ارز مشخص است، اگر که دولت دنبال نظام کنترلی و دخالت در بازار ثانویه نباشد و اجازه دهد قیمت تعادلی به وجود آید، پیش بینی می کنم در میان مدت قیمت ارز در جایی که منطقی است به تعادل می رسد.

وی ادامه داد: دولت باید دنبال مدیریت ارز به صورت شناور باشد و سعی کند قیمت آنچه به عنوان منابع طبیعی، خوراک و سوخت است را واقعی کند به خصوص برای صنایع صادراتی تا منابع کشور از بین نرود و سیاست ها را به شکلی تنظیم کند که این منابع در چرخه اقتصاد قرار بگیرد.

برچسب ها:

اقتصاد ایران

77
0 0