احتکار لبه تیز تهدید برای اقتصاد ایران/ سبک زندگی مغفول مانده است

به نقل از سایت اقتصاد ایران  :

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-سید محمد ظمانی: در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران، مردم خود را برای جشن بالندگی نظام اسلامی آماده می‌کنند آن‌هم در برهه‌ای از زمان که شاهد پیشرفت‌های عظیمی در سطح منطقه و جهان هستیم. پیشرفت‌هایی در تمام زمینه‌ها که جهانیان به‌خصوص استکبار را انگشت‌به‌دهان گذاشته است.  

برای مثال می‌توان پیشرفت‌های عمرانی، علمی، بهداشتی و درمانی، امنیتی در سطح ایران و اقتدار نظامی، سیاسی و امنیتی به همراه صدور فرهنگ و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی در  منطقه و جهان نام برد.

باکمی تدبر در این تاریخ ۴۰ ساله نشانه‌هایی از واکنش‌های تهدیدآمیز از طرف آمریکا، اسرائیل و همدستان غربی آن‌ها را می‌توان دریافت که بروز تنش‌های قومیتی، جنگ تحمیلی، جنگ فرهنگی، جنگ سیاسی شده است که شاید تازه‌ترین آن‌ها جنگ تمام‌عیار اقتصادی نام داشته باشد.

دنبال تروریست اقتصادی نگردید

امروز نه‌تنها نظام غرب بلکه نظام‌های جاهل و فاسد عربی نیز با ابزارفروش نفت، آبروی خود و جهان اسلام در مقابله بااقتدار و سالاری ایران در منطقه خاورمیانه، به میدان آمدند و پس از شکست مفتضحانه در جنگ داعش و تروریست تکفیری در حوزۀ اقتصاد وارد جنگی تمام‌عیار شده‌اند.

جنگ اقتصادی در ایران ستیزی دوجانبه نیست بلکه طرف‌های متعددی در آن دخیل هستند، از نظام غرب و آمریکا که ابزار تحریم را در دست دارند تا دولت، نهادهای نظارتی، اصناف، رسانه‌ها (با شکل کلی و همه‌جانبۀ خود)، عامه مردم و حتی نهادهای فرهنگی و آموزشی که نقشی عظیم در بهبود سبک زندگی دارند.

جنگ همه‌جانبه

در این روزهای پرالتهاب که کوچک‌ترین رویداد سیاسی و اجتماعی تأثیرات فاحشی در بالا رفتن بحران اقتصادی دارد گویا اقتصاد مقاومتی و تولید کالای ایرانی کمترین فضا را در ذهن مسئولان، صنوف و مردم‌ به خود اختصاص داده است.

گویا این سه طیف هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که درمان اقتصاد ایران را از خارج از مرزها طلب نکنند و به‌جای چشم‌داشت دلارهای نفتی، به دست و فکر جوانان بنگرند.

با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی متأسفانه هنوز رانت، دست از سر ارز و اقتصاد ایران برای تأمین کالای بی‌کیفیت خارجی که نمونه‌های ارزندۀ آن در داخل کشور تولید می‌شوند، برنمی‌دارد.

سبک زندگی مغفول مانده است

با نگاهی به تجربۀ جنگ هشت‌ساله می‌توان گفت ایثار و ازخودگذشتگی آحاد مردم از خط مقدم تا شهرها و کوچه‌ها و مغازه‌ها و خانه‌های دور از بمباران لحظات به‌یادماندنی را در تاریخ معاصر ایران اسلامی به وجود آورد که نتیجه آن در حفظ خاک و ناموس ایران عزیز بود.

اما در این جنگ تمام‌عیار اقتصادی که امروز به وقوع پیوسته و برخی هنوز آن‌را باور ندارند، گویا افزودن سرمایه‌های بدون پشتوانه و ایجاد شکاف طبقاتی که منجر به از بین رفتن حقوق افراد ضعیف جامعه خواهد شد، توسط عده‌ای در دستور کار قرارگرفته است.

این افراد نه سلاحی دارند و نه در آن‌سوی مرزها خانه و کاشانۀ شمارا هدف قرار داده‌اند، بلکه از درون در حال خیانت به مردم هستند این با رفتاری که در زمان جنگ می‌دیدیم متفاوت است.

جامعه متضرر می‌شود

این حقیقت که در جنگ، افرادی بی‌گناه و ضعیف متضرر خواهند شد شکی نیست اما در جنگ اقتصادی ضربه‌ای که محتکران داعشی داخلی به کشور می‌زنند گریبان چه کسی را می‌گیرد؟ طبق فرمایش امام علی(ع) آنان ننگی هستند بر جامعه که برای منافع زودگذر خود راه را برای رسیدن مردم به مایحتاج ضروری خود سخت و سنگلاخی می‌کنند.

محتکران، کسانی هستند که حتی از فرصت ماه محرم نیز سوءاستفاده و با بالا رفتن از نردبان احساسات مذهبی مردم برای اندوختن گنجی از آتش، بهره می‌برند. مشکل بازار داخلی امروز، در تفویض اختیارات، اجرای صادقانۀ قوانین و رابطۀ بین دستگاه‌های نظارتی و صنفی محسوب می‌شود که باعث اختلال نظام تنظیم بازار، پیشگیری و جبران اختلال بازار و در پی آن افزایش قارچ گونۀ احتکار شده است.

درمان این دمل چرکین جز با همدلی مسئولان، صنوف و هوشیاری مردم میسر نیست، هرچند تعلل در این موضوع موجب قربانی شدن قشر ضعیف، افزایش اختلاف  و ضربه به کشور خواهد شد که امیدواریم باهمت همه‌جانبه و بازگشت به خلوص مردان جبهه و شهادت این امر محقق شده و شاهد بالندگی ایران اسلامی باشیم.

برچسب ها:

اقتصاد ایران

131
0 0